Vláknina.

18.03.2018

Vláknina je významná složka potravy, která je sama obtížně stravitelná. Existují dva druhy vlákniny: rozpustná a nerozpustná. Rozpustná vláknina má schopnost absorbovat vodu, bobtnat a v trávicím traktu fermentuje, proto může být zdrojem energie. Reguluje trávení tuků a sacharidů, váže na sebe vodu a tím nabývá na objemu. To vede k pocitu nasycení. Z větší části je živinou pro mikrobiální flóru v trávicím traktu, působí tedy jako tzv. prebiotikum. Nerozpustná vláknina v trávicím traktu nefermentuje, není zdrojem energie. Zvětšuje objem obsahu ve střevech a zkracuje dobu, po kterou tam zůstává potrava. Zejména příznivě se uplatní v tlustém střevě, kde se díky zvětšení objemu stolice naředí odpadní látky, které vznikly při trávení. Ty pak snadněji opouštějí trávicí trakt, který je tak po kratší dobu vystaven styku s potenciálně nebezpečnými látkami.

Zdroje rozpustné vlákniny

  • luštěniny (hrách, sojové boby, fazole)
  • oves, žito, ječmen
  • některé ovoce (především jablka a banány), a bobule
  • některá zelenina jako brokolice a mrkev
  • kořenová zelenina
  • brambory (jejich slupka obsahuje nerozpustnou vlákninu)
  • semena psyllia (jen asi ⅔ rozpustné vlákniny).

zdroje nerozpustné vlákniny

  • celozrnná jídla
  • otruby
  • ořechy a semena
  • zelenina jako zelené fazole, květák, cuketa, celer
  • slupky některých druhů ovoce a rajčat
Podrobnější informace naleznete v článku voda. Obsah vody v některých potravinách

Voda

Voda je základní podmínkou života. Je to rozpouštědlo, ve kterém probíhají veškeré chemické děje v organismu. Lidské tělo obsahuje 70 % a rostliny až 90 % vody. Už ztráta 20 % tělesné vody je smrtelná. Na dehydrataci člověk umírá během 3-4 dnů.

Obsah vody v některých potravinách
  • máslo 18 %
  • chléb 40 %
  • sýr 30 až 60 %
  • jogurt, mléko 87,5 %
  • maso 60-75 %
  • jablko, hruška 85 %
  • vodní meloun 90 %
  • mrkev 94 %
  • okurky, rajčata 98 %